Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volkswagen - D`ieteren voor de rechter slepen ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Volkswagen - D`ieteren voor de rechter slepen ?

    Even kort de situatie schetsen:
    • 2de hands VW Golf 1.2 TSI gekocht in 2011, auto was van 2010
    • Op 16 februari 2012 wordt de distributieketting vervangen in het kader van een terugroepactie van VW. Dit omdat er problemen zijn met het rekken van de ketting. Km stand: 23 000
    • Op 25 februari 2014 begint de auto hevig te schokken en beland deze bij de dealer km stand 49 000
      • Analyse wijst uit dat het probleem ligt bij de distributieketting die rek vertoont.
      • VW zegt dat het geen garantie betreft omdat de termijn van 2 jaar overschreden is met 7 dagen.
      • VW doet een voorstel om tussen te komen in de kosten en stellen voor om 'maar" 1000 euro te betalen voor de herstelling.


    Ik heb vriendelijk bedankt voor het gulle voorstel en stel me de vraag of ik een rechtszaak wil starten op basis van verborgen gebreken:
    • Het kettingprobleem is gekend en officieel erkent door Volkswagen
    • Een ketting gaat niet "rekken" op 1 dag maar over de gehele periode.


    Is dit een goed idee ? Slaagkans ?

    VAG kwaliteit .... dacht het niet

  • #2
    Wacht even: je hebt een schadegeval buiten de garantieperiode, VW wil dan nog tussenkomen en je weigert?

    De wereld is om zeep zeg ik u!

    gelukkig maak je de juiste conclusie: 1 probleempje aan je VW en alles van VW is slechte kwaliteit!


    Weer enen die zich speciaal lid maakt om zijn gal te spuwen, en die verder niets zal bijdragen aan het forum. Wil je echt belachelijk doen en zoiets op de rechtbank gaan uitvechten, contacteer dan je rechtsbijstand. Zij komen meestal tussen in contractuele geschillen. Of ben je zo'ene die te gierig is om een rechtsbijstand te hebben?
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

    Comment


    • #3
      Beste,

      1000 euro mooi ontvangen en laten herstellen.
      Geniet van deze wagen!

      Comment


      • #4
        Vraag gewoon op de man af of ze niet meer kunnen doen............klanten die het vaakst aan de lijn hangen worden sneller geholpen dan diegenen die alles op z'n beloop laten gaan.....
        Vooral als je je verhaal kwijt wil , stel ik voor om dit te doen in het weekend , liefst in de showroom als er wat nieuwe potentiële klanten rondlopen .
        Als je de herstelling laat uitvoeren heb je terug 2 jaar garantie , niet leuk dat je dan na 2 jaar en enkele dagen mogelijk terug bij "af" bent ......
        Mijn mening : laten herstellen en verkopen die handel , je gaat je echt niet beter voelen als de auto gemaakt is en je zal minder vertrouwen hebben in je auto/merk.
        Wat was de reden van verkoop van de 1e eigenaar ??????? ( die voelde de bui al hangen ?? )

        Comment


        • #5
          Ook al springt u motor stuk . Garantie is voorbij .

          Comment


          • #6
            De wagen met een groot bord om het dak met een passende tekst (2 jaar oud , kapotte motor , x euro kosten , bedankt VW ! of iets dergelijks) voor de deur van de dealer parkeren kan ook helpen , vooral tijdens de frequent voorkomende opendeurdagen.

            Comment


            • #7
              Das wel heel erg pech, 2 jaar geleden pas laten vervangen en nu kapot door hetzelfde probleem als dat hem binnen moest, vw en audi veel van hetzelfde, dieteren heeft geluk dat de bedrijven veel audikes en Co. Leasen want het zou heel andere service worden wanneer die bedrijven eens voor andere merken gaan kiezen, wij hebben thuis ook zo een audi a6 gehad, ik moet nooit of te nooit ene meer, gewoon aandringen en u niet laten doen.

              Comment


              • #8
                Auto 2dehands gekocht in 2011, op 25/02/14 is de garantieperiode van 2 jaar met 7 dagen overschreden. Mijn rekenkundige kwaliteiten melden dat hier iets niet klopt.

                Comment


                • #9
                  Huh? Ben ik nu de enige die vind dat VW hier best nog vrijgevig is door U 1000 euro aan te bieden voor een auto die al uit garantie is? Ik bedoel, niet iedere garage zou zoiets doen. Ze kunnen natuurlijk ook altijd tegen u zeggen 'sorry meneer den auto is uit garantie' en u totaal geen 'tegemoetkoming' geven. En dan staat ge daar. Heb je dat liever?
                  2012 Abarth 500 'esseesse'

                  Comment


                  • #10
                    Tja hier klopt iets niet he. Auto is van 2010, dus de fabrieksgarantie eindigde in 2012... Dus is het voorstel een mooi voorstel toch?

                    Comment


                    • #11
                      Die zien we nooit meer te rug.

                      Comment


                      • #12
                        Als ik het goed lees moet hij "maar" 1000 Euro betalen voor de herstelling...

                        Comment


                        • #13
                          Ik lees het ook zoals Tilt, VW stelt voor om de wagen te laten herstellen voor € 1000 toch niet echt weinig als je het mij vraagt.

                          Wat de garantie betrefd tjah wagen is van 2010 dus de wettelijke garantie liep tot 2012, wagen aangekocht in 2011 dus de wettelijke garantie op tweedehands liep tot 2012 (of 2013 indien het twee jaar zou geweest zijn), herstelling (onder garantie) in 2012 liep er inderdaad garantie op de herstelling dan was dat tot 2014, maar de vraag is krijg je garantie op iets dat onder garantie vervangen is? Voor zover ik weet speelt de wettelijke garantie hier dus geen rol meer enkel zou het zo kunnen zijn dat VW zelf bepaalt dat je op ieder vervangen stuk bijvoorbeeld 2 jaar garantie krijgt (ook indien je dit niet betaald zou hebben zoals hier het geval is).
                          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                          Comment


                          • #14
                            ik vind het al een jeste dat ze nog tussen komen voor een ketting die na garantie weer kapot blijkt te zijn. in principe is de garanty verlopen en heb je gewoon pech dat je iets te weinig rijd. anders had het binnen garanty nog kunnen voorvallen.

                            de 2de vraag die je kan stellen is waarom de ketting kapot is? fabricage fout aan de ketting? slechte montage in 2012? wat is de vervangtermijn van een ketting? in tegenstelling tot wat velen denken MOET een distributie ketting ook op tijd vervangen worden. bij de meeste autos ligt die km'stand hoger dan het voertuig gemiddeld zal leven. bij mijn dodge moet die elke 60 000mijl vervangen worden (90k km). de ketting is 3tanden versprongen met 198 000mijl op de teller (MEER dan 3x de leeftijd dat ze mocht worden, werd namelijk nooit vervangen).

                            als VW voorschrijft de ketting te vervangen op 100k km, en die ketting sneuveld op 25 000km, is er iets deftigs fout. tenzij de dealer die destijds de boel vervangen heeft WEER eenzelfde ketting heeft gelegd ipv een verbeterde.

                            wat is de kostprijs trouwens om de herstelling uit te voeren?

                            Comment


                            • #15
                              Bij mijn weten krijg je nooit garantie op iets wat in garantie wordt uitgevoerd hoor. Tenzij je zelf iets betaalde, al was het maar 1 Euro. Het hele verhaal hangt hakerig aan elkaar.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                Bij mijn weten krijg je nooit garantie op iets wat in garantie wordt uitgevoerd hoor. Tenzij je zelf iets betaalde, al was het maar 1 Euro. Het hele verhaal hangt hakerig aan elkaar.
                                Dat dacht ik ook, maar het zou kunnen dat VW zelf daar een bepaalde periode garantie voor geeft daarvoor ken ik niet genoeg van VW om op te antwoorden. Maar het hele verhaal is inderdaad op z'n best wazig.

                                Neemt niet weg dat ik waarschijnlijk ook niet erg gelukkig zou zijn mocht mij dit overkomen (distributie moeten vervangen iedere 2 jaar en 25.000 km is toch wel erg snel).
                                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                Comment


                                • #17
                                  Op 16 februari 2012 wordt de distributieketting vervangen in het kader van een terugroepactie
                                  ik denk dat die ketting NIET werd vervangen in 2012 ! of hebben ze terug een slechte gemonteerd ?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Het is een spijtig voorval. Op een onderdeel dat in garantie wordt vervangen geld dezelfde garantie als op alle andere nieuwe onderdelen. Het feit dat dit in garantie is vervangen is, maak niets uit. Wel het feit dat het een nieuw onderdeel is waar volgens de Europese regeling ikv consumentenrecht dezelfde wettelijke garantie geldig is.
                                    VW roept hier hun commerciële tegemoetkoming in. Door een tussenkomst in de kosten.
                                    Je zal heel goede argumenten moeten hebben indien je via rechtswege tracht af te dwingen dit kosteloos te doen. In principe is de garantieperiode voorbij. Je kan je wel proberen te beroepen op een oorzakelijk verband. Ttz: de slijtage aan dit onderdeel is abnormaal hoog. Temeer zij reeds in het verleden hebben toegegeven dat er een probleem was met deze kettingen. Maar dit is zeer moeilijk te bewijzen. Alleen via een expertise kan je dit misschien bewijzen. En dan is het nog heel moeilijk. Penetrante testen op metaalmoeheid kan je laten uitvoeren, maar dit kost enorm veel geld. Daar kan uit blijken dat de bewuste ketting haar levensverwachting niet haalt. Vergeet niet dat bij zo een testen ook nagekeken wordt welke krachten er werd uitgeoefend op het metaal. Dus dubieus in het geval van mechanische of bewegende onderdelen. Statische elementen onderwerpen is minder subjectief.
                                    Aan jou de keuze. Nu 1000€ uitgeven (probeer deze naar 500 te pingelen) , of een zaak aanspannen waarvan je de uitkomst niet weet, en je misschien het tienvoudige zal kosten....
                                    Last edited by Utah; 01/03/2014, 10:13.
                                    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                                      ... Op een onderdeel dat in garantie wordt vervangen geld dezelfde garantie als op alle andere nieuwe onderdelen. Het feit dat dit in garantie is vervangen is, maak niets uit. Wel het feit dat het een nieuw onderdeel is waar volgens de Europese regeling ikv consumentenrecht dezelfde wettelijke garantie geldig is.
                                      ....
                                      Niet helemaal mee akkoord volgens de site van de FOD Economie daar staat te lezen:

                                      Kan de garantietermijn verlengd worden?
                                      1 De garantietermijn van 2 jaar wordt opgeschort gedurende de herstellings- of vervangingsperiode.
                                      2 U geniet niet van een nieuwe garantietermijn van 2 jaar, maar de reeds begonnen termijn begint opnieuw te lopen vanaf het moment van de vervanging of de beëindiging van de reparatie.
                                      En in de wettekst zelf staat enkel:

                                      De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking.
                                      Waarom er hier geen sprake kan zijn van een nieuwe periode van 2 jaar is volgens mij omdat er hier geen sprake is van een "verkoop" doch van een "in overéénstemming brengen" met wat het had moeten zijn en zou je dus moeten tellen vanaf de oorspronkelijke datum dus in dit geval 2010 (aankoop nieuw voertuig) of 2011 (aankoop tweedehands en hier is het ook niet duidelijk wie de verkoper was, kan een zeer groot verschil maken particulier vs prof. of vw garage vs andere prof.).
                                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ben ik hier nu de enige die het straf vind dat de ketting is vervangen bij een terugroepactie, en na 2 jaar alweer kapot is?
                                        Staat nu los van de TS, maar moest BMW mij zo iets lappen, ze zouden ook nog niet jarig zijn.
                                        Voor 't zelfde geld laat ge dat nu repareren, en hebt ge binnen 2 jaar terug hetzelfde voor.

                                        @ TS: Aanklagen gaat geen effect hebben, daarvoor heeft D'ieteren teveel advocaten

                                        Comment

                                        Working...
                                        X